user_mobilelogo

Dzisiaj specjalna dieta na stres.

Odpowiednia dieta na stres, nerwy i zły nastrój.

Pod wpływem stresu zwiększa się zużycie serotoniny odpowiedzialnej za nasz dobry nastrój. Dlatego warto jeść te produkty, które pomagają uzupełnić jej braki. Pamiętaj też o witaminach i minerałach wzmacniających system nerwowy.

Gdy czujesz się rozdrażniona lub apatyczna, to znak, że mózg jest głodny. Zostało udowodnione, że nie funkcjonuje on bez odpowiedniej dawki glukozy. Dobrze odżywiony działa sprawnie, m.in. produkuje serotoninę – neuroprzekaźnik, który znajduje się w każdej komórce układu nerwowego. To właśnie serotonina odpowiada za nasz nastrój, wytrzymałość na zmęczenie i ból. Trzeba więc dobrze karmić nasz mózg, a najlepiej mu służą:

  • Węglowodany złożone – pozwalają utrzymać stężenie glukozy we krwi na odpowiednim poziomie. Wtedy mózg działa sprawnie i produkuje potrzebną ilość serotoniny. Jedzmy więc warzywa, pełnoziarniste pieczywo, nieoczyszczony ryż, kasze i makarony z pszenicy tzw. durum.
  • Witaminy z grupy B – łagodzą napięcie, pomagają zwalczyć zmęczenie. Wiemy również, że uczestniczą (głównie wit. B6) w syntezie serotoniny. Znajdziemy je w drożdżach, produktach zbożowych, podrobach, rybach, ciemnym pieczywie, kiełkach oraz warzywach zielonych.
  • Magnez – uczestniczy w utrzymywaniu odpowiedniego napięcia w komórkach nerwowych. Jego dobrym źródłem są produkty zbożowe, nasiona, orzechy, warzywa zielone. Najlepiej wchłania się w obecności wapnia i wit. B6.
  • Wapń – reguluje nerwy i wpływa na poziom żeńskich hormonów, od których też zależy dobre samopoczucie kobiety. Występuje w mleku i jego przetworach.

Poziom serotoniny podniesie też jedzenie produktów zawierających tryptofan, aminokwas przetwarzany przez organizm w serotoninę. Należą do nich m.in. ryby (zwłaszcza halibut), nasiona dyni i słonecznika, jajka, awokado i banany.

Unikaj

  • Czerwonego mięsa i tłustych potraw, bo zalegają w żołądku i wywołują znużenie.
  • Mocnej kawy i herbaty oraz alkoholu, ponieważ niszczą witaminy z grupy B.
  • Słodyczy (z wyjątkiem kakao i czekolady) – gdyż powodują skoki poziomu glukozy we krwi, a to sprzyja wahaniom nastroju.

Zrób to koniecznie

Gdy odczuwasz gwałtowne pogorszenie nastroju, zjedz banana lub kawałek twardej czekolady. Zawarte w bananach węglowodany dostarczą komórkom niezbędnej energii oraz witamin, w tym wielu z grupy B. Czekolada pobudza wydzielanie serotoniny, powoduje uczucie zadowolenia, dostarcza energii.

Autor: Krzysztof Żygadło

09.10.2014